piątek, 13 lutego 2015

Mini słowniczek + karta Allena

Wypadałoby zrobić małe kompendium wiedzy na temat zbierania kart NBA. 
Na pomysł stworzenia takiego mini słowniczka powinienem wpaść już dawno, właściwie na samym początku tworzenia tego bloga. Poniżej przedstawię podstawowe informacje.
Zaczynamy od: BOXa  czyli inaczej pudełko, w którym znajdują się paczki z kartami. Zabezpieczone, posiadające hologram i certyfikat autentyczności.
Wszystkie karty pochodzące z danego rocznika i danej serii tworzą tzw. Set
W skład takiego setu (serii) wchodzą  różnego rodzaju karty. Podstawowymi kartami występującymi w każdej serii są karty Base. Po prostu zwyczajne, występujące zawsze.
Innym typem są karty Insert czyli dodatkowe. Występują one zdecydowanie rzadziej.  Inserty są droższe od kart podstawowych. Przykładową prezentowałem chociażby do postu o Seattle: [klik]


Do jednej karty producenci potrafią włożyć wszystko! Od sznurówek po kawałki ręczników meczowych czy piłek.

Najczęściej spotykanymi, popularnymi są Game Used Jersey, czyli karta z fragmentem meczowej koszulki zawodnika. Każda karta posiada certyfikat autentyczności. Przez co wiemy, że kawałek materiału znajdujący się na naszej karcie jest prawdziwy i miał styczność z zawodnikiem. Tego typu karty pojawiały się u mnie praktycznie od samego początku, przykład: [klik]
Kolejnym typem są karty Auto posiadające autentyczny autograf zawodnika z zawierającym  na odwrocie certyfikatem autentyczności. Ostatnio otwierając zamówiony box trafiłem na autograf: [klik]


Wszystkie karty od insertów, game used czy autografów mogą posiadać tak zwane limity. Jest to nic innego jak wybity fabrycznie nakład w jakim zostały wyprodukowane na rynek. Mówiąc prościej, limit 150 oznacza, że na całym świecie jest tylko 150 tego typu kart i jesteś posiadaczem jednej z nich. Przykład: [klik]



Co do samego zbieractwa to każdy zbiera wedle swojego uznania, wiele osób opiera się na jednym konkretnym zawodniku i stara się mieć wszystko co z nim się pojawi. Inni opierają się na kartach z limitami, a jeszcze inni na uzbieraniu całego setu. Ile ludzi tyle możliwości. Ja osobiście z samego początku opierałem się głównie na kartach z Tracy McGradym lecz jest tyle świetnych kart wokół ,że nie mogłem sobie ich odpuścić. Przede wszystkim za dużo tych z lubianymi przeze mnie  graczami, ale nie przeszkadza mi to J. Mam nadzieję, że chociaż trochę przybliżyłem początkującym zbieraczom i nie tylko  znaczenie niektórych słów. 


Na sam koniec oczywiście karta. Mistrz ligi w sezonie 2008 z zespołem Boston Celtics. Obecnie kolega z drużyny Vinca Cartera w Memphis. Świetny zawodnik w defensywie grający twardo i skutecznie - Tony Allen.


2004-05 Topps Chrome Slice of Success #TA Tony Allen Jersey


Karta posiada limit 9/500


1 komentarz:

  1. super :) dzięki za ten wpis! poczułam nawet ten dreszcz zbieractwa :)

    OdpowiedzUsuń